Läsk

Läsk, godis, socker...

Vart drar man gränsen om vad som ska serveras på förskolan?! Många föräldrar jobbar hårt för att hålla yoghurt, kräm, juice mm borta från borden men till vilken nytta om det ska serveras läsk bara för att de har julbord?

Är det inget julbord utan julmust när det är barn mellan 1-5? Vid jul måsta man alltså dricka läsk? Man kanske inte ens får dricka läsk när man fyller år, den dag som verkligen är årets viktigaste. Men på förskolan ska man alltså dricka läsk bara för att det är prinskorvar och köttbullar?!

Mitt barn dricker läsk, inget konstigt med det tycker jag. Det är inom rimliga gränser enligt mina mått :) men barn som aldrig druckit läsk ska väl inte dricka det på förskolan heller? Vårdnadshavare måste väl få bli informerade så de kan ta ställning?!

Ett barn som aldrig dricker läsk eller äter godis får ju enorma konsekvenser i sitt beteende om den dricker två 33cl drickor till maten.

För mig är det fine att de serverar dricka men jag tycker synd om de föräldrar som jobbar för att barnen inte ska komma i kontakt med läsk eller onödigt socker.

På facebook var detta tydligen ett hett ämne att ta upp, tror alla tyckte jag hade fel. Ett glas läsk mer eller mindre spelade väl för barnen ingen roll?!

Jag är i alla fall arg! Man borde respektera föräldrarna som jobbar för matsituationen i förskolan och inte köra över de på detta vis! jag kan ge mitt barn läsk när jag själv vill så det är då inte nå synd om mitt barn om hon inte får på förskolan.

Hur har det varit på era förskolor?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0